YouTube

YouTube.
Veel bedrijven denken niet per direct aan YouTube wanneer er gesproken wordt over het inzetten van social media, en dat is vreemd. YouTube is de één-na grootste zoekmachine ter wereld. Alleen de zoekmachine van Google is populairder. Steeds meer consumenten richten zich tot YouTube wanneer zij een vraag hebben. Denk bijvoorbeeld aan een technische vraag over een product. Via tutorials kun je als kijker zien hoe je een product moet of kunt gebruiken, welke extra toepassingen er zijn en of er bijzonderheden zijn waar je op moet letten. Dit is vaak duidelijker dan stukken tekst die op de productpagina van het merk staan omdat het duidelijk gevisualiseerd wordt. Deze tutorials kunnen gemaakt zijn door producenten, maar je ziet ook veel consumenten die een filmpje oploaden over het product, de zogenaamde reviewers. (Theo De Kleijn, 2015)

Hieronder beschrijf ik welke mogelijkheden er zijn om YouTube zakelijk in te zetten.

1. Je kunt jouw organisatie organiseren en profileren. Produceer een video waarin duidelijk wordt wie jij als organisatie precies bent. Hierdoor krijgen mensen die nog niet bekend met jou zijn een indruk over het bedrijf.

2. Zorg dat de salesafdeling binnen de organisatie gebruik maakt van YouTube-links naar productvideo’s. De verkoper kan de videolink naar een potentiele klant sturen. De klant krijgt hierdoor direct een duidelijk beeld over het product of dienst.

3. Indien je complexe producten of diensten aanbiedt, maar ook als je fast moving consumer goods verkoopt is het verstandig video’s van de producten maakt en deze op YouTube plaatst. De link kun je op de bedrijfswebsite zetten waardoor geïnteresseerden een extra dimensie kunnen ervaren in de customer journey. Visualisatie is key.(VideomarketingNederland, 2015)

4. Plaats video’s op YouTube waarin je veel gestelde vragen beantwoord. Als het duidelijk is welke vragen er vaak gesteld worden, kun je hier op een moderne en ludieke wijze op inspelen door er antwoord op te geven middels een video.

5. Maak gebruik van instructievideo’s. Deze kunnen gaan over producten of diensten om consumenten een duidelijk beeld te geven over de werkwijze van een dergelijk product. Vertel de do’s en don’ts en vraag ook om feedback in de comments. Hierdoor krijg je een duidelijke indruk in de meningen en ervaringen van gebruikers. Deze input kun je weer gebruiken bij de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten.

6. Als je op zoek bent naar nieuwe medewerkers kun je wervingsvideo’s online zetten. Laat zien wat jouw bedrijf doet en hoe het er van binnen uit ziet. Communiceer wat je graag wilt zien in een nieuwe medewerker. Een werkzoekende kan dan in vrij snel zien of hij of zij zich binnen de organisatie vindt passen. De link van de video kun je in de vacature zetten, zowel online, als bij printmedia.

Persoonlijke visie
Persoonlijk ben ik ook fan van visualisaties. Ik zoek niet vaak tutorials op, alhoewel ik dit wel enkele keren gedaan heb. Een voorbeeld hiervan is dat ik meer informatie wilde weten over een product dat ik had gekocht bij Coolblue. Coolbue maakt hier zeer veel gebruik van en ik vind de instructievideo’s en productpresentatie veel meerwaarde hebben. Wat mij ook handig lijkt is dat bedrijven vaker wervingsvideo’s online zouden zetten. Een video zegt natuurlijk niet alles, maar ik denk dat het tot 90 procent meer kan overbrengen dan een simpele vacature die op een vacaturesite te vinden is. Het bespaart een hoop tijd, energie en geld, voor zowel werkgevers als werknemers, als de koppeling tussen vacature en medewerker efficiënter kan verlopen. Mensen die het bedrijf niet bij hun vinden passen na het zien van een dergelijke wervingsvideo zullen niet solliciteren op een functie bij dat bedrijf. Dit hadden ze wellicht wel gedaan als ze slechts een geschreven vacature zouden lezen.

Bibliografie.

Theo De Kleijn, (2015). Zakelijk Youtube gebruiken. Opgeroepen op 12 4 2015, via: http://theodekleijn.nl/zakelijk-youtube-gebruiken/

VideomarketingNederland. (2015). Zakelijke Youtube. Opgeroepen op 12 4 2015, via: VIdeomarketingNederland: http://videomarketingnederland.nl/youtube-zakelijk-gebruiken/

Advertenties
YouTube

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s